Eerste maand

20 februari 2011 - Hier Zit Mijn Hoekkamer 30 M2, Zuid-Afrika

kaapstadHet is alweer tegen het einde van februari en ik heb hier niet stil gezeten, dus misschien wel even tijd  om weer wat te schrijven. Naast de studie is de overige tijd volop besteedt aan het strand, surfen, berg klimmen, uit gaan en met de mensen hier gezellig socializen.
Op school hebben we een aardige gast genaamd Lution ontmoet, die ontzettend gastvrij is. Samen met hem en zijn vriendin Elize en de inmiddels gevormde groep vanuit onze residentie zijn we lekker naar het strand geweest in het plaatsje Strand dat niet ver van Kaapstad ligt. Samen met Lution ben ik bij zijn oom en tante nog een volleybalnet gaan halen en hebben we lekker kunnen beach volleyen en genieten van het warme zeewater. Na een sportieve middag heeft Lution ons naar de ‘Spur’ geleidt waar je heerlijke uitgebreide vleesmaaltijden hebt voor een schijntje. Voor mij een flinke portie sparerib’s vers van de Braai(bbq). Nog een dolletje kon er ook wel bij: Alex (mede student) hebben namelijk als zogenaamde jarige aangegeven bij het personeel, waardoor hij alvorens zijn bestelde toetje verrast werd met een optreden van geklap, gezang en een ijsje met sterretjes dat doen ze dus voor iedereen die jarig is, ook al was hij dat dus niet. (zie zijn verbaasde gezicht op het filmpje :P ). Tenslotte hebben we nog een prachtige zonsondergang aanschouwt vanaf een uitkijkpunt ergens op de helderbergen.

Studie
Met de studie gaat het verder ook redelijk goed. Het vak sterkteleer sluit (toevallig) goed aan op wat ik Nederland al heb gehad en is dus een mooie aanvulling. Iets minder is het vak Environmental engineering. Dit vak gaat in op de invloed van de mens en zijn handelen inclusief techniek op de omgeving. Hoewel de colleges hartstikke interessant zijn, vallen de essays die we moeten schrijven flink tegen  (kom hier toch niet om als schrijver opgeleid te worden…).  Ze vergen namelijk best veel tijd, waardoor ik al tot twee keer toe, tot in de vroege ochtend pas om 4 uur pas naar mijn bedje ben gegaan. Voordeel is wel dat de Engelse schrijfvaardigheid erop vooruit gaat en nu hebben we weer even twee weken de tijd om uit te rusten… Ook hebben we nog een vak over project management, gelukkig hebben ze de inhoud wat aangepast aan onze ervaring. In tegen stelling tot de studenten in Nederland die veel projecten doen hebben ze hier meer ouderwets onderwijs. Wij waren daarom bang om niet veel nieuws te leren, gelukkig is het nu meer bedrijfskunde geworden waarin de financiële aspecten aan bod komen. A en toe wat saai, maar ik denk wel belangrijk om goed te blijven volgen.

OverigeSurfing Muizenberg & Pancake party 007
We hebben nog genoeg andere dingen gedaan, maar om het verhaal niet te saai te maken houd ik het beperkt. Nog wel leuk misschien is dat surfen hier super goed kan op de duizenden kilometers stand. Een andere jongen heeft hier nog een Kite gekocht en ook dat gaan we leren als het goed is. Betreft het surfen zijn we inmiddels één keer geweest en Alex en ik hebben met onze beperkte ervaring de anderen het één en ander geleerd en laten oefenen met surfplanken die we hebben gehuurd. Voor mij ging het best goed, omdat ik al eens met Douwe (vriend in Nederland) op wat golven met een short board heb kunnen oefenen. Moet hem nog steeds vragen wanneer die nou langskomt, want zowel Alex als ik gaan onze eigen ‘Custom made’ boards hier aanschaffen en dan gaan we is flink surfen... Kleine investering, maar dat moet hem hier dubbel en dwars waard zijn, zeker gezien de prijzen in Nederland.

Bergje klimmendoeiiii
Het werd toch wel eens tijd dat we een poging zouden doen om die heuvel die hier midden in het landschap staat te gaan beklimmen. Daarom besloten om met de groep afgelopen zaterdag eens vroeg op te staan (4:15)  en erop uit te Hiken. Ondanks de waarschuwingen een gids mee te nemen, omdat hier al wat mensen door de plotselinge mist en diepe kloven zijn overvallen en omgekomen, hebben wij besloten het op eigen houtje te doen. Gelukkig zat het weer goed mee en hebben we een prachtig uitzicht gehad, met afwisselende natuurt en een kleurenspel van de opkomende zon. De echte top hebben we via deze route helaas niet kunnen bereiken, omdat er een kloofje van 300 m tussen ons zat. Om die laatste 50 [m] ook nog eens te beklimmen, hebben we besloten dit vaker te doen en dan via de andere kant met een wat betere planning vooraf, overigens was het toch een zeer geslaagde klim met best wat uitdagingen..

Nou ik heb wel weer even genoeg geschreven denk ik zo en wil jullie allen daarom de groeten doen! Leuk als jullie berichten op de site achterlaten, maar hoeft natuurlijk niet.

1. Fé:
    23 februari 2011
    Hoi Lieverd!

Super mooi al die foto's! Kicke om zo die ebrg te beklimmen! Jaloers!!!!

Spreek je snel weer :)

Lieve zoen
  2. marthy:
    1 maart 2011
    Hoi Thomas, wat fijn dat je studie goed gaat en dat je een heleboel ziet en meemaakt. Ik wilde ja nl nog feliciteren, maar je bent al weer bijna jarig, hahaha. In ieder geval het allerbeste met je en veel succes. groetjes en dikke kus marthy
  3. Pa:
    28 maart 2011
    Hello son,

Nu je bijna een 10-daagse trip binnen SA achter de rug hebt met bezoeken aan olifantenpark, oerbossen en -wouden verwacht ik ook wel een "Tweede maand" als titel van je belevenissen. Uiteraard voor zover je er tijd en zin in hebt hoor. Lieve groet, pa
  4. wil:
    4 april 2011
    Hoi Thomas,
    mooi om je ervaringen daar te lezen .
    hier komt het zeewater nog maar heeeeeel langzaam op temperatuur dus nog even niet duiken .
    waarschijnlijk heb ik werk in bergen op zoom dus dat komt ook weer op zijn pootjes terecht .
    hoe staat het met je zonneenergieproject?
    lekker genieten kerel ! dit pakken ze je nooit meer af dit is zo'n once in a lifetime ervaring.
    succes!!!
    Groet uit Nieuwerkerk.