2e en bijna 3e maand!

12 april 2011 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Ja, de tijd blijft hier voorbij vliegen… Ik had eigenlijk al in de 2e maand van mijn verblijf hier in Afrika wat willen schrijven, maar inmiddels ben ik al over de helft en kan maand 3 er ook wel bij :)
Hoewel het weer hier nu langzaam begint om te slaan, met wat bewolking en heel af en toe een buitje, is er nog steeds niets te klagen, want de zonnige dagen overheersen ruimschoots!
De bezigheden in deze periode waren niet heel verschillend, in vergelijking met de voorgaande, behalve dat we van alles nog meer hebben gedaan en een belangrijke aanvulling is een ‘roadtrip’ door één van de oudste oerwouden van Afrika, genaamd TsitsiKamma.

Road trip
verhuur geen auto's aan belgen/nederlanders...De lessen in de één na laatste week van maart vervielen, omdat ze hier net als wij ook aan voorjaarsvakantie doen. Deze vrijheid hebben we daarom met de groep uitwisselingstudenten aangegrepen om de kust richting het oosten wat verder te verkennen. Uiteindelijk zijn we daar tot Port Elizabeth gekomen, wat op ongeveer 800 Km van Kaapstad vandaan ligt.
Tijdens deze 10 daagse trip hebben we kunnen genieten van prachtige uitzichten in de bergen, langs de kust en op de terugweg de R62 door het uitgestrekte land waar het voelt als ‘The middle of noware’.  Oké dat was de nette beschrijving van het rijden, behalve dat, hebben we de huurauto’s ook nog even ‘to the limit gepuched’ :D met onze ‘gewone’ volkswagen Player (soort polo) door de bergen over een 4x4 zandweg, door riviertjes (ja en toen heeft één auto wat water gehapt, dus die moest even drogen in de zon :)
), maar uiteindelijk zijn ze door die test heen gekomen. Later ergens op de terugweg  van onze rijs, hebben we nog een andere berg beklommen met enkel zandweg en stenen en ja Thomas aan het stuur, driftend door de bochten, bijna in het ravijn en toen… boem, BAM BAM BAM ja dat was me wat… gelukkig niet in het ravijn, maar de uitlaat in tweeën en het geluid van een vette rally auto :D Voor slechts € 15,0 hebben we hem half half in elkaar kunnen laten lassen in een dorp 200 Km verderop, dus dat was de lol dubbel en dwars waard!
Verder hebben we tijdens onze trip een flinke wandeling gedaan in het oerwoud langs de kust, naar een waterval en hebben sommige nog een gewaagde sprong gedaan vanaf het hoogste bunjee jump punt in de wereld vanaf een brug 216 [m] boven de grond. Met de hele groep zijn we ook nog van een ‘zipslide’ ofwel kabel baan gegaan over rivieren en afgronden, zijn we naar het strand geweest en hebben we flink genoten van het uitgaansleven. Sommige van de groep zelfs iedere avond…
Twee hele mooi belevenissen die ook niet aan beschrijving van deze tour mogen ontbreken, zijn het bezoek aan Ado Elephant park, waar we tussen de zebra’s, struisvogels, olifanten, schildpadden en nog veel meer zijn door gereden en dan nog een 4x4 safari door het nabijgelegen Scotia park. Oog in oog met neushoorns, giraffe, springbokken ennnn leeuwen Leeuwtjedie overdag lagen te slapen en die we ’s avonds na het diner met onze gastvrije gids nog eens hebben opgezocht terwijl ze met de groep een verworven prooi aan het eten waren. Kortom een geweldige ervaring zo bijna halverwege deze ’once in a liftime experience’… nou ik weet het nog niet, dit wil ik namelijk denk ik wel vaker  :) :)

Studie
Hoewel het vermaak buiten de studie activiteiten goed bevalt, moet er hard gewerkt worden om de magere voldoendes hier binnen te kunnen halen. Helaas zijn wij (ik, Alex en Geert die dezelfde studie doen) erachter gekomen dat de lessen en het lesmateriaal hier niet zo gestructureerd zijn, als wij gewend zijn. Daar komt bij dat we helaas ook nog 2 docenten hebben die de lesstof zelf niet goed beheersen en tentamens van collega’s gebruiken, maar waardoor de studenten niet op de hoogte worden gesteld van wat van hen verwacht wordt. Dit blijkt ook uit het feit dat voor het ene vak niemand een voldoende heeft behaald en het andere van de 40 studenten slechts 5 studenten een voldoende hebben waaronder de ik en Geert.
Enerzijds jammer en teleurstellend van al onze effort, maar toch ook leerzaam, omdat we nu toch moeten gaan onderhandelen om een mogelijkheid te vinden voor dit alles te kunnen slagen zonder de rest van onze tijd hier 12 uur aan de studie te zitten.
Wat wel beter gaat is ons project. Hiervoor hebben we inmiddels een eenvoudig schaalmodel gemaakt, wat wij deze week gaan afronden en waarmee getest kan worden. De afrikanen waarmee we samenwerken hebben ook een ander concept gebouwd tijdens hun 2 weken durende bezoek in Nederland. Samen gaan we deze volgende week opnieuw bouwen om de testen hier in Afrika onder gelijke omstandigheden uit te kunnen voeren. Zie ook de foto’s van ons eenvoudige test model.

Weekendje braayen
Afgelopen weekend zijn we trouwens ook nog even naar een plaatsje tussen de bergen geweest met alle uitwisseling studenten, georganiseerd door pups, mums en kids (house parents van deze residentie). Lekker genieten van het mooie weer, zwembad, wandeling door de bergen, zwemmen in de rivier en natuurlijk op traditionele wijze Braayen (bbq) tot je erbij neer valt :)

Nou ik denk dat ik het belangrijkste wel heb beschreven en ja ik ben vast een boel vergeten, maar daar zijn de foto’s voor en anders kan er altijd nog wat bij getypt worden. Het is inmiddels kwart over 2 dus tijd voor bed… Groeten aan allemaal!

1. ma:
    13 april 2011
    eindelijk! werd wel tijd hè? neehoor,grapje:) Maar wel heel leuk geschreven!! nieuwe roeping? ik ga nu snel de foto's bekijken.
  2. Jordy:
    14 april 2011
    Heeej Thomas!
    Echt vet om je verhalen te lezen! Zo te zien heb jij het ook onwijs zin op buitenlandstage! Alleen ben ik wel jaloers op je met al die mooie dingen die je te zien krijgt ;). Jammer dat de studiekwaliteit niet is zoals het zou moeten zijn, maar goed dat zelfde probleem kennen we natuurlijk ook in Nederland haha. Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Jordy
  3. Pa:
    9 mei 2011
    Zo'n trip naar Port Elizabeth langs de kust en naar het oerwoud geeft nog eens aan hoe indrukwekkend Zuid Afrika is. Er zitten hele mooie foto's bij. Ook het technisch vernuft (touwtje om knalpijp) is grenzenloos:) Van het videofilmpje met de leeuwen aan de maaltijd kun je weer leren dat je je vlees toch beter op een braay kunt hebben. Mooie momenten zullen wel altijd op het netvlies blijven. Inmiddels zit je halverwege dus het gaat sneller dan je denkt. Groeten aan al je medestudenten en tot schrijfs (of skypes-zal wel geen goed nederlands zijn).